Abstract: Within the Andean Area of Metallurgy evidence for close interaction can be detected over the region which we will call here the Southern Intermediate Area; influences from this area extended beyond its territorial boundaries. This Southern Intermediate Area includes the Pacific Coast from La Tolita -Tumaco (in southern Colombia and northern Ecuador) as far as northern Peru, and, in the Sierra, from the highlands of the Departments of Nariño and Carchi (on either side of the border between Colombia and Ecuador), as far south as the northern sector of the Peruvian Andes. At round about 900-700 B.C. gold wire and small ítems of sheet copper were being made on the coast while in the Ecuadorean highlands, droplets of cast gold and metalsmiths’ workshops have been found (500 B.C.). Between 700 and 1200 A.D. “axe-monies” of arsenical bronze made in Ecuador was traded as far as the north coast of Peru. Furthermore, and in spite of chronological differences, ítems in the Piartal style from the highlands bordering the frontier between Colombia and Ecuador (800-1120 A.D.) are similar in technique and style to the so-called “transitional” style of the north coast of Perú.
Resumen: Dentro del Área Metalúrgica Andina se puede observar una especial interacción en la región que denominaremos Área Intermedia Sur con repercusiones más allá de sus límites territoriales. Se extiende desde La Tolita -Tumaco, sobre la Costa Pacífica del sur de Colombia hasta el norte del Perú, y en la sierra, desde el altiplano nariñense en la frontera colombo ecuatoriana hasta el norte de los Andes peruanos. Alrededor de 900-700 a.C., ya se encuentran indicios de fabricación de alambres y láminas de cobre, en la costa y pepitas de oro fundido y talleres metalúrgicos en la sierra ecuatoriana (500 a.C.). Entre 700 y 1200 d.C. existió un comercio de “hachas-moneda” de bronce arsenical ecuatorianas con el norte de la costa peruana. A pesar de sus diferencias cronológicas, el material del Estilo Piartal de la frontera andina colombo-ecuatoriana (800 1120 d.C.) se relaciona en técnica y estilo con el llamado “estilo transicional” de la costa norte del Perú.